2020 yılı sonunda Sabancı Holding-PPF Group iştiraki çatısı altına giren TEMSA, 2024 yılındaki güçlü performansıyla otobüs satışlarında son 10 yılın en yüksek satış hacmini gerçekleştirdi. Türkiye’de daralan pazara karşın satış adetlerini koruyan TEMSA, tıpkı periyotta Amerika, Fransa ve Batı Avrupa üzere öncelikli pazarlarında tüm vakitlerin en yüksek satış sayılarına ulaştı. 2020-2024 ortasını kapsayan 4 yıllık periyotta ise TEMSA TL bazında cirosunu 20 katına çıkarırken, birebir devirde dolar bazlı cirosunu yüzde 320, ihracatını ise yüzde 655 artırarak Türk iş dünyasında son devrin en dikkat alımlı büyüme performanslarından birine imza attı.
“DÖVİZ BAZINDA ŞİRKET TARİHİNİN EN YÜKSEK CİROSUNA ULAŞTIK”
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan TEMSA CEO’su Cihan Hoş, ticari araç pazarının 2024 yılı performansını ve TEMSA’nın bu devirdeki rakamsal gerçekleşmeleri hakkında bilgi verirken, şirketin gelecek yol haritası konusunda açıklamalarda bulundu.
Son periyotta dünyada ve Türkiye’de faaliyet ortamını zorlaştıran çok sayıda gelişme yaşandığının altını çizen Cihan Hoş, “Tüm bunlar ticari araç pazarı üzerinde de kıymetli tesirler bıraktı. Otomotiv Sanayii Derneği’nin (OSD) bilgilerine nazaran, 2024 yılında Türkiye’de toplam ticari araç pazarı 305.291 adet olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz yıl ise bu sayı 316.705’ti. Münasebetiyle yıllık bazda yaklaşık yüzde 5’lik bir küçülme kelam konusu” dedi.
DÖVİZ BAZINDA ŞİRKET TARİHİNİN EN BÜYÜK CİROSU
Pazarın daraldığı, talebin ötelendiği bir konjonktürde TEMSA’nın toplam satışlarını geçtiğimiz yıl ile birebir düzeyde tutmayı başardığının altını çizen Cihan Hoş, “Şehirler ortası nakliyat segmentinde ise yurt içi trafik kayıtlarında geçtiğimiz yıla nazaran yüzde 15’lik bir büyüme ortaya koyduk. Rekabetin ağır olduğu, global oyuncuların faal olduğu kentler ortası segmentinde, bir evvelki yıla nazaran büyüyen tek markayız. Yurt içinde olduğu üzere global ölçekte de son derece başarılı bir yıl geçirdik. 2024 yılında, Amerika pazarında yüzde 49, Fransa pazarında yüzde 32 ve Batı Avrupa pazarında yüzde 54 büyüyerek bu pazarlarda tüm vakitlerin en yüksek satış sayılarını gerçekleştirdik. Fransa’da 6.000’inci aracımızı teslim ettik. Tüm bunların finansal sonuçlarımıza da büyük katkısı oldu. Ciromuzu TL bazında 15,2 milyar TL’ye, dolar bazında ise 462,1 milyona taşıdık. Böylelikle döviz bazında şirket tarihinin en yüksek cirosuna ulaştık. Bu devirde gelirlerimizin yüzde 68’ini yurt dışından sağlarken, yüzde 32’sini ise Türkiye’deki operasyonlarımızdan elde ettik.” dedi.
2020 yılının TEMSA için tarihi ehemmiyete sahip bir yıl olduğunun altını çizen Cihan Hoş, şöyle devam etti: “2020 yılı TEMSA’nın, hem Sabancı Holding-PPF Group paydaşlığıyla yola devam ettiği hem de konkordatodan kendi isteğiyle çıktığı yıl. Hasebiyle kimi sayılarımızı 2020’den itibaren vermek buradaki ilerlemeyi görebilmek için de daha sağlıklı. Bu biçimde baktığımızda 2020-2024 ortası periyotta ciro büyümemiz TL bazında yüzde 1871, USD bazında is yüzde 320. Tıpkı halde ihracattaki artış yüzde 655. Bunlar TEMSA’nın 2020 sonrası periyotta, ayaklarını ne kadar sağlam bastığının, geleceğe finansal olarak ne kadar güçlü hazırlandığının bir göstergesi.”
“TÜRKİYE ORTALAMASINDAN 13,6 KAT DAHA KATMA BEDELLİ BİR İHRACAT YAPIYORUZ”
TEMSA’nın bugüne kadar yaklaşık 139 bin araç üretimi yaptığını, bunun da yaklaşık 17 bin adedinin dünyanın 70 ülkesine ihraç edildiğinin altını çizen Cihan Hoş, “İhracat TEMSA’nın en güçlü kaslarından bir tanesi. 2024 yılında 296 milyon dolar ihracat ile şirket tarihimizin en yüksek ihracatını gerçekleştirdik. Araçlarımızda kendi teknolojilerimizin, tasarımlarımızın tartısının çok yüksek olması, net ihracat katkımızın da yüksek olmasını sağlıyor. 2024 yılında net ihracatçı durumumuz da öbür rasyolarımıza misal halde tekrar rekor düzeyde gerçekleşti. Net ihracat katkımız 148 milyon dolar ile bir evvelki yılı 5’e katlarken, evvelki yıllardaki rekorumuzun da 3,5 katına ulaştı. Ülke ihracatına katkımızı kanıtlayan öteki bir bilgi de kilogram başı ihracatımız. Türkiye ihracat ortalamasında bu bilgi 2024 yılında 1,42 dolar olarak gerçekleşti. Bizim ise kilogram başı ihracatımız 19,26 dolar. Başka bir sözle, Türkiye ortalamasından 13,6 kat daha katma bedelli bir ihracat yapıyoruz. Elektrikli araçlarda ise kilogram başı ihracatımız 31,15 dolar.” dedi.
“TEMSA, YENİ YATIRIM VE GLOBAL BÜYÜME PERİYODUNA HAZIR”
Tüm bu büyüme sayılarının yanında, TEMSA’nın 2024 yılında imza attığı kulüp kredisinin de şirketin geleceği açısından tarihi bir kıymete sahip olduğunu hatırlatan Cihan Hoş, “Geçtiğimiz aylarda, 5 bankanın iştirakiyle imzaladığımız yaklaşık 90 milyon Euro karşılığı TL meblağında kulüp kredisi ile 2020 yılında imzaladığımız tekrar yapılandırma muahedesinden çıktık. Önümüzdeki periyotta, bu kontratın de katkısıyla, milletlerarası pazarlarda çok daha süratli büyüyen, sıfır emisyonlu araçlardaki öncülüğünü pekiştiren, mobilite şirketine dönüşümünü hızlandıran bir TEMSA göreceğiz. Natürel bunu yapabilmenin çok değerli bir finansal hareket kabiliyeti gerektirdiğinin farkındayız. Bugün TEMSA, kesimde bu hareket kabiliyetine sahip nadir şirketlerden biri. Türk ticari araç pazarında en düşük borçluluk oranına sahip şirketlerden biriyiz. Tüm bunlar TEMSA’nın global büyüme periyoduna hazır olduğunu gösteriyor.”
“HEDEF, 1 MİLYAR DOLAR CİROLU MOBİLİTE MARKASI OLMAK”
TEMSA’nın bundan sonraki yol haritasına ait de değerlendirmelerde bulunan Cihan Hoş, “Bizim gayemiz, TEMSA’yı bir otobüs, midibüs, hafif kamyon üreticisinin ötesinde bir mobilite markası olarak konumlamak. TEMSA’nın global ölçekte güçlü ve tercih edilen bir mobilite markası olarak konumlanması için stratejimizi dört temel sütun üzerine inşa ettik. Bu dört sütun; ‘Odak pazarlarda Coach ve Intercity segmentlerinde tercih edilen marka olmak’, ‘Pazar gereksinimlerine uygun özgün ve yenilikçi eserlerle niş segmentlerde fark yaratmak’, ‘Şehir içi segmentinde iş birlikleri kurmak ve ekosistem oyuncusu olmak’, ‘Üretim merkezi ve geleceğin mobilite tahlilleri sağlayıcısı olmak’. Stratejimizin merkezine ise ‘Müşterimizi’ konumlandırarak her vakit ve her yolda müşterimizle birlikte olduğumuzu vurguluyoruz. Bu strateji ile birlikte vizyonumuz, yalnızca bir otobüs üreticisi olmak değil; müşterisinin her vakit ve her yolda yanında olan, ‘tercih edilen bir mobilite markası haline gelmek’; global ayak izini kuvvetlendirmiş, sürdürülebilirlikte güçlü bir oyuncu olarak 1 milyar dolarlık ciro düzeyine ulaşmak” biçiminde konuştu.